piątek, 22 października 2010

Chleb od niechcenia

Jak ujął mój mąż, jestem prawdziwą gospodynią, skoro upiekłam chleb... To mój pierwszy w życiu chleb. Myślałam, że to trudniejsze. Ale jednak okazuje się, że wystarczy wymieszać kilka składników, upiec i gotowe.
Oto składniki na 1 bochenek:
  • 200 g musli z płatkami owsianymi
  • 325 g mąki razowej z pełnego przemiału
  • 7 g (1 saszetka) suszonych drożdży
  • 2 łyżeczki morskiej soli w kryształkach albo 1 łyżeczka zwykłej soli
  • 250 ml półtłustego mleka
  • 250 ml wody
Zmieszaj w misce musli, mąkę, drożdże i sól, następnie zalej mlekiem z wodą i wymieszaj. Ciasto będzie miało konsystencję gęstej owsianki.
Przełóż ciasto do natłuszczonej albo silikonowej foremki "keksówki" o pojemności 900 ml. Wstaw chleb do zimnego piekarnika, nastaw temperaturę na 110 st. C i piecz przez 45 minut.
Kiedy miną 3 kwadranse, zwiększ temperaturę do 180 st. C i piecz jeszcze godzinę. Po upływie tego czasu chleb powinien być złocisty i wypieczony. Wysuń z foremki bochenek, który choć zwarty, powinien "pusto" brzmieć, gdy się w niego od spodu postuka. Jeśli uznasz, że trzeba, możesz włożyć chleb jeszcze na kilka minut do piekarnika bez foremki.
Połóż chleb na metalowej kratce do wystygnięcia.

Chleb piekłam 30 minut dłużej niż w przepisie. Nie mogłam się już go doczekać i zwiększyłam temperaturę piekarnika do 220 stopni. A to był błąd. W tej temperaturze skórka zrobiła się bardzo twarda i ciężko było ją później pogryźć. Za to środek był bardzo dobry. Zwłaszcza z masłem i dżemem pomarańczowym.
Gdyby nie ta skórka, przyznałabym 9 pkt. A tak tym razem daję 7 pkt.


Przepis pochodzi z książki Nigelli Lawson "Nigella ekspresowo".

2 komentarze:

  1. Myślę, że smakował by dobrze:), twój chleb też wygląda super. Ja właśnie poszukuję na jutro przepisu, ale nie mam mąki razowej. No nic będzie następny w kolejce...

    OdpowiedzUsuń
  2. Ze skórką nie ma żadnego problemu. Po wyjęciu z piekarnika wystarczy posmarować chleb zwykłą wodą i już znika twarda skórka.

    OdpowiedzUsuń