sobota, 30 kwietnia 2011

Pieczone jabłka

Dziś zapragnęłam wyjątkowo prostego i zdrowego deseru (zrezygnowałam z brandy lub whisky w przepisie).
Pieczone jabłka w zupełności spełniły moje dzisiejsze oczekiwania :)

4 porcje
  • 50 g niesolonego masła
  • 4 duże jabłka gatunku bramley (lub reneta)
  • 2 liście laurowe, suszone lub świeże
  • 2 goździki
  • 50 g płatków migdałowych
  • 100 g jasnego cukru trzcinowego muscovado
  • 75 g rodzynek
  • 1 pomarańcza
  • 1 cytryna
  • 1 czubata łyżeczka mieszanki sproszkowanego cynamonu, gałki muszkatołowej i ziela angielskiego
  • 1 kieliszek brandy lub whisky
Przygotowanie
Wyjmij masło z lodówki 15-30 minut przez rozpoczęciem pieczenia jabłek, aby zmiękło. Rozgrzej piekarnik, ustawiając elektryczny na 180 st. C lub gazowy na poziom 4. Za pomocą wydrążacza usuń z jabłek gniazda nasienne, a następnie za pomocą noża ostrożnie usuń nieco miąższu. Ułóż jabłka na blasze do pieczenia. Jeśli dodajesz suszone liście laurowe, połam je na drobne kawałeczki; jeśli wolisz świeże liście laurowe, drobno je posiekaj. Wrzuć je do moździerza wraz z goździkami i rozgnieć. Następnie przełóż do miski wraz z większością migdałów i pozostałymi składnikami. Wymieszaj całość dłońmi, wyciskając wszystkie smaki do masła. Przełóż do każdego jabłka trochę mieszaniny (w miejsce usuniętego gniazda nasiennego), a resztą natrzyj wierzch owoców. Wrzuć resztę migdałów do miski i wymieszaj, aby delikatnie pokryły się pozostałymi w niej sokami, a następnie posyp nimi jabłka.

Pieczenie
Włóż jabłka do rozgrzanego piekarnika na 35-40 minut, aż nabiorą złocistego koloru i zmiękną. Wyjmij z piekarnika i odstaw na ok. 5 minut przed podaniem, aby przestygły. Przełóż jabłka do małych miseczek i polej cudownie skarmelizowanymi sokami z blachy. Jabłka smakują wspaniale z gałką lodów waniliowych, śmietaną kremówką lub sosem waniliowym.

Nie pierwszy raz piekłam jabłka. Ale pierwszy raz nadziewałam je pomarańczą i cytryną. Myślałam na początku, że to jakaś pomyłka w przepisie, ale nic podobnego. Zarówno pomarańcza, jak i cytryna świetnie pasują razem z upieczonym jabłkiem.
Deser pyszny i pięknie wygląda. 9 pkt.


Przepis pochodzi z książki Jamie Oliver "Każdy może gotować"

1 komentarz:

  1. Faktycznie! Wygląda pysznie i mogę sobie wyobrazić, że pachnie obłędnie. Uwielbiam pieczone jabłka, choć jem je zadziwiająco rzadko. Natchnęłaś mnie, żeby wkrótce przygotować taki zdrowy deser. :-)

    OdpowiedzUsuń