sobota, 14 maja 2011

Tarta tatin z bananami

Dziś rządzi Jamie w mojej kuchni. Po sałatce i spaghetti według Jamiego pora na deser. I to jaki!

6 porcji
  • 60  niesolonego masła
  • 150 g drobnego cukru kryształu
  • 4 duże banany
  • 1/4 łyżeczki mielonego cynamonu
  • 1 pomarańcza
  • mąka do oprószenia
  • 250 g ciasta francuskiego
  • opcjonalnie: creme fraiche lub śmietana kremówka
  • opcjonalnie: lody waniliowe i kilka łyżeczek wiórek kokosowych
Przygotowania bananów i karmelu
Rozgrzej piekarnik, ustawiając elektryczny na 180 st. C lub gazowy na poziom 4. Pokrój masło na kawałki i umieść na solidnej blasze do pieczenia, aż masło się roztopi, po czym wsyp cukier i ciągle mieszając, aż składniki połączą się. Gotuj 5 minut lub do momentu, kiedy cukier się rozpuści, a mieszanina nabierze złotego koloru i ulegnie karmelizacji. W tym czasie obierz banany, przekrój je wzdłuż i połóż na złocistym karmelu. Zdejmij blachę z ognia, a następnie posyp danie cynamonem i drobno zetrzyj na nie skórkę z pomarańczy.

Przygotowanie ciasta
Oprósz mąką czysty blat i wałek. Zamiast układać blok ciasta na płasko i go rozwałkować, postaw go na bocznej krawędzi i rozwałkuj z tej pozycji, dzięki czemu otrzymasz wypiek o lżejszej i bardziej chrupiącej konsystencji. Wałkuj do momentu, kiedy uzyskasz prostokątny kształt o mniej więcej takich samych rozmiarach jak blacha do pieczenia i o grubości ok. 5 cm. Nawiń ciasto na wałek i delikatnie rozwiń na blasze, ostrożnie zawijając wokół bananów, tak aby były dokładnie przykryte, i nie zostawiając żadnych szczelin. Nożem lub widelcem kilka razy nakłuj ciasto. Umieść blachę na górnej półce rozgrzanego piekarnika na 25-30 minut, aż ciasto uzyska złocisty kolor.

Podawanie ciasta
Kiedy tarta Tatin będzie gotowa, należy natychmiast obrócić ją do góry nogami - w przeciwnym razie przywrze do blachy. W tym celu okryj rękę złożoną ściereczką, ostrożnie chwyć blachę przykrytą półmiskiem lub deską i delikatnie odwróć. Czubkiem noża odegnij róg ciasta, aby sprawdzić, czy spód jest upieczony (jeśli nie, włóż ciasto z powrotem do piekarnika jeszcze na kilka minut), po czym wyciągnij ciasto z blachy. Jeśli chcesz dodać creme fraiche lub śmietanę, przełóż ją do miski, zetrzyj skórkę z pomarańczy i dobrze wymieszaj. Jeśli zamierzasz podawać tartę z lodami waniliowymi, wysyp kilka łyżek wiórków kokosowych na talerz i szybko obtocz w nich gałkę lodów. Podawaj tartę z kleksem creme fraiche lub śmietany kremówki albo z obtoczoną w kokosie gałką lodów.

Kupiłam ciasto francuskie zwinięte w rulonik. Było już rozwałkowane, wystarczyło je tylko rozwinąć. Tak więc cała zabawa z wałkowaniem mnie ominęła. Moje ciasto było cieńsze niż 0,5 cm, ale za to dłuższe. Wystające po za obszar blachy ciasto schowałam pod spód, tak że ciasto przy brzegach zrobiło się grubsze.
Tarta przypominała w smaku desery tureckie. Jest mocno słodka podobnie jak baklawa.
Tartę ozdobiłam kleksem śmietany. Pyszne! Zniknęła bardzo szybko. Mój mąż ocenił tartę na 10, ja przyznaję 9 pkt.
Przepis pochodzi z książki Jamie Oliver "Każdy może gotować".

2 komentarze:

  1. Deser robi się błyskawicznie, ja również skorzystałam z gotowego ciasta francuskiego. Słodki, ale z dodatkiem lodów do niedzielnej kawy - idealny.

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie niestety karmel się przypalił... no i wyszło gorzko :(

    OdpowiedzUsuń