sobota, 5 lutego 2011

Cytrynowe ciasto z polenty

Nie planowałam na dzisiaj tego ciasta. Jego pieczenie wyszło bardzo spontanicznie. Wyciągnęłam kilka składników, wymieszałam, włożyłam do formy i upiekłam. Cóż banalne, ale jakie dobre...

Na ciasto:
  • 200 g niesolonego masła plus trochę do natłuszczenia formy
  • 200 g miałkiego cukru
  • 200 g mielonych migdałów
  • 100 g drobnej polenty/ mąki kukurydzianej
  • 1 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 3 jajka
  • skórka otarta z 2 cytryn
Na syrop:
  • sok z 2 cytryn
  • 125 g cukru pudru
1. Wyłóż dno foremki papierem do pieczenia i delikatnie natłuść ścianki. Rozgrzej piekarnik do 180 st. C.
2. Utrzyj masło z cukrem na jasną puszystą masę ręcznie albo w wolno stojącym mikserze.
3. Wymieszaj migdały z polentą oraz proszkiem do pieczenia i dodaj trochę sypkich składników do maślanej mieszaniny. Następnie wbij jedno jajko, wymieszaj i dodawaj na przemian porcje sypkich składników i pozostałe jajka, stale ucierając.
4. Na koniec dodaj skórkę z cytryny, przełóż masę do przygotowanej foremki i piecz mniej więcej 40 minut. Ciasto może się wydawać niezbyt ścięte, ale patyczek wbity w środek powinien być dość czysty po wyjęciu, a brzegi ewidentnie powinny się kurczyć i odchodzić od ścianek foremki.
5. Zrób syrop, gotując sok z cytryn i cukier puder w niedużym rondlu, dopóki cukier się nie rozpuści. Ponakłuwaj ciasto patyczkiem, polej ciasto ciepłym syropem i odstaw do ostygnięcia, zanim wyjmiesz je z foremki.


Ciasto przygotowuje się błyskawicznie. Tarte migdały można kupić w supermarketach. Ja kupiłam w Tesco.
Zamiast polenty użyłam mąkę kukurydzianą. Zastanawiam się, czy polenta jest bardziej żółta od mąki kukurydzianej... Moje ciasto nie jest aż tak żółte jak na zdjęciu w książce Nigelli.
Ciasto piekłam nie co dłużej. Ok. 50 minut.
Mój mąż już po pierwszym kęsie powiedział: 10 pkt! Ciasto ma lekko kwaskowaty smak. Jest wilgotne i delikatne. Naprawdę niezłe, biorąc pod uwagę, szybkość i łatwość przygotowania. Przyznaję 9 pkt!


Przepis pochodzi z książki Nigelli Lawson "Kuchnia. Przepisy z serca domu".

9 komentarzy:

  1. jestem fanką polenty i cytryny, czyli przepis idealny dla mnie !

    OdpowiedzUsuń
  2. W ostatnią sobotę miałam okazję degustować to ciasto, i to w wykonaniu samej autorki testu...:)
    Ciasto jest rewelacyjne! Zastanawiam się czemu nie dostało "dziesiątki"...

    OdpowiedzUsuń
  3. można zamiast cukru użyć do ciasta miód albo syrop klonowy?

    będę wdzięczna za odp.

    OdpowiedzUsuń
  4. W ostatnim odcinku Kuchnia Nigelli emitowanym wczoraj w TVN Style Nigella przygotowywała właśnie to ciasto. Do przygotowania syropu użyła cukier puder. Nie przypominam sobie, żeby wspominała o jakimś zamienniku dla cukru. Pomimo to wydaje mi się, że spokojnie można spróbować zastosować miód bądź syrop klonowy. Z pewnością będzie to wtedy zdrowszy deser. Jedynie zwróciłabym uwagę na proporcje. Zarówno miód (mam na myśli płynny), jak i syrop klonowy są dość wilgotne, dlatego w połączeniu z sokiem z cytryny docelowego syropu może być więcej niż przygotowując syrop na bazie cukru pudru. W ostateczności jednak nadmiar syropu można użyć do innego deseru :).
    Daj znać Anonimowy, jak wyszło ciasto z miodem bądź syropem klonowym.

    OdpowiedzUsuń
  5. zrobiłam, wyszło pyszne:) cała rodzinka zachwycona również:), ale pomózcie- dlaczego wyszło takie niskie?, dosłownie placek, czy dlatego,że robiłam ma mące kukurydzinej a nie na polencie? proszku do pieczenia dałam 2 łyżeczki, a może temperatura była zaniska-160stopni?

    OdpowiedzUsuń
  6. To ciasto tak ma. Pomimo proszku do pieczenia nie wyrasta zbyt wysokie. Ja również użyłam mąkę kukurydzianą, podobnie jak Nigella w swoim programie ostatnio.
    Polenta to inaczej mąką kukurydziana.
    Zgodnie z przepisem powinno się rozgrzać piekarnik do 180 st.C.
    Powodzenia przy następnym pieczeniu :).

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciasto jest rewelacyjne natychmiast podbija serca i podniebienia wszystkich, którzy je spróbują.

    OdpowiedzUsuń
  8. hmmm, pozwolę sobie zauważyć, że polenta nie jest równoznaczna z mąką kukurydziana i jednak pewna różnica jest - bo to tak jakby się chciało zamiennie stosować kaszę mannę i mąkę. Polenta jest takiej mniej więcej grubości jak kasza manna. Są zresztą różne grubości i oryginalna włoską polentę można rzeczywiście znaleźć bardzo drobną - nadal jednak nie jest to mąka.
    Aha - i odpowiadając na twoje pytanie - tak, jest bardziej żółta od mąki - jest praktycznie tak żółta jak wyschnięte ziarno kukurydzy.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zgadzam się z Anonimowym. Nigelli ciasto wymaga polenty czyli kaszki kukurydzianej, a nie mąki kukurydzianej. I nie wyrasta wysokie.

    OdpowiedzUsuń