środa, 9 lutego 2011

Panzanella

Skusiła mnie nazwa tego przepisu. A ponadto, może zabrzmi to trochę dziwnie, ale lubię raz na jakiś czas zjeść kawałek nie do końca świeżego pieczywa.

Mniej więcej 4 porcje
  • 250 g czerstwego chleba na zakwasie, pokrojonego w kostkę o boku 2 cm lub porwanego na kawałki
  • 1 mała czerwona cebula, pokrojona cienko w półplasterki lub drobno posiekana
  • 60 ml octu z czerwonego wina
  • 500 g dobrych, dojrzałych pomidorów
  • 1/2 ząbka czosnku
  • 2 łyżeczki soli morskiej w płatkach albo 1 łyżeczka miałkiej soli
  • szczypta miałkiego cukru
  • 125 ml oliwy extra vergine
  • duży pęczek bazylii
1. Wyłóż chleb pokrojony w kostkę na metalową kratkę, by wysechł.
2. Wsyp posiekaną lub pokrojoną w półplasterki cebulę do miski na tyle dużej, by pomieściła resztę składników, polej octem i odstaw przynajmniej na 10 minut, by się zmacerowała.
3. Tymczasem włóż pomidory do dużej miski, zalej wrzącą wodą z czajnika, by je zakryła i odstaw na 5 minut.
4. Zetrzyj lub drobno posiekaj trochę czosnku i dodaj do cebuli i octu.
5. Odsącz pomidory, obierz ze skóry, usuń nasiona, pokrój miąższ i wrzuć do miski z cebulą i octem.
6. Dodaj sól i szczyptę cukru, potem połam lub pokrusz chleb do miski. Polej oliwą i dodaj połowę liści bazylii. Mieszaj wszystko rękami (w jednorazowych lateksowych rękawiczkach, jeśli masz wrażliwą skórę), aż składniki się połączą.
7. Najlepiej byłoby odstawić sałatkę na noc, by się przegryzła. W takim wypadku połóż pozostałe łodygi i liście bazylii na wierzchu, potem przykryj plastikową folią; jeśli podajesz od razu, dodaj resztę liści bazylii i spróbuj, czy sałatki nie trzeba doprawić.

Nie wiem, jaki dokładnie chleb stosuje Nigella, że po wyłożeniu na kratkę szybko wysycha. Ja swój chleb doprowadzałam do stanu czerstwości przez dwa dni. Był w końcu tak twardy, że musiałam użyć siły, aby go połamać na kawałki. Ale bez obawy. Chleb nasiąkł oliwą i octem i był przyjemnie wilgotny w smaku.
Sałatkę trzymałam całą dobę w lodówce, żeby dobrze się przegryzła.
Wyglądała zachęcająco. Niestety w smaku nie porywa. Spodziewałam się czegoś więcej. Nie pasował mi w niej ocet z czerwonego wina. Za bardzo zdominował inne smaki. Następnym razem spróbuję dodać mniej octu. W wersji oryginalnej przyznaję panzanelli 6 pkt.

Przepis pochodzi z książki Nigelli Lawson "Kuchnia. Przepisy z serca domu".

1 komentarz:

  1. Prosty i szybki przepis. Sałatka smakuje świetnie!

    Jeśli chodzi o chleb, to samo wyłożenie na kratkę niewiele da. Cóż, jakby to powiedzieć... Może następnym spróbuj włożyć kratkę do piekarnika rozgrzanego do 200 st. na 8 minut. Powinno pomóc. ;-)

    OdpowiedzUsuń