niedziela, 13 lutego 2011

Pieczony kurczak z cytryną i rozmarynem oraz pieczonymi ziemniakami

Ten przepis zalicza się do pierwszej dziesiątki według Jamiego Olivera. Muszę mu przyznać rację. To jeden z lepszych pieczonych kurczaków, jakie jadłam!

Na 4 porcje
  • 2 kg kurczaka hodowanego metodami naturalnymi
  • sól morska i świeżo zmielony czarny pieprz
  • 2 kg ziemniaków, obranych
  • 1 duża cytryna, najlepiej niewoskowana
  • 1 cała główka czosnku, podzielona na ząbki
  • garść świeżego tymianku
  • oliwa
  • garść świeżego rozmarynu
  • dowolnie: 8 plastrów wędzonego bekonu
Natrzyj kurczaka od środka i od zewnątrz dużą ilością soli i świeżo zmielonym pieprzem - jeśli to możliwe, zrób to rano. Następnie przykryj go, wstaw do lodówki i trzymaj tam do momentu rozpoczęcia szykowania lunchu lub obiadu. Dzięki temu mięso będzie po upieczeniu naprawdę przepyszne. Rozgrzej piekarnik do temp. 190 st. C. Zagotuj duży garnek osolonej wody. Pokrój ziemniaki na kawałki wielkości piłeczki golfowej, włóż do wody z całą cytryną i ząbkami czosnku i gotuj przez 12 minut. Odcedź o odparuj przez 1 minutę (dzięki temu ziemniaki będą bardziej chrupiące), następnie wyjmij cytrynę i czosnek. Podrzucaj gorące ziemniaki w garnku - to też sprawi, że po upieczeniu będą chrupkie.

Jeszcze gorącą cytrynę delikatnie nakłuj ok. 10 razy. Wyjmij z lodówki kurczaka, połóż na papierze do pieczenia i całego natrzyj oliwą. Nafaszeruj go ząbkami czosnku, cytryną w całości i tymiankiem, umieść na blasze i piecz w rozgrzanym piekarniku przez 45 minut. Przenieś kurczaka na półmisek. W wytopionym tłuszczu, który został na blasze, obtocz ziemniaki z listkami rozmarynu. Potrząśnij nią, obłóż nim pierś kurczaka i piecz kolejne 45 minut albo do chwili, kiedy mięso będzie miękkie, a ziemniaki się zarumienią. Kurczak jest gotowy, jeśli mięso z łatwością odchodzi od kości a sos, który puści jest klarowny.

Zazwyczaj zdejmuję bekon z kurczaka, kroję drobno i posypuję nim ziemniaki. Następnie usuwam tymianek, cytrynę i czosnek ze środka, wyciskam czosnkową pastę z łupinki i rozsmarowuję po całym kurczaku, a potem kroję przy stole.

To jest absolutny hit - pieczony kurczak z cytryną w środku! Nie sądziłam, że mięso dzięki cytrynie będzie takie smaczne. Zwykle w trakcie pieczenia mięso mocno wysycha i potem trudno obejść się bez dodatkowego sosu. Tymczasem kurczak pieczony z cytryną smakuje wybornie. Mięso jest delikatnie wilgotne i wcale nie jest kwaśne w smaku.
Z bekonu zrezygnowałam i zupełnie zapomniałam o wyciskaniu czosnkowej pasty z łupinek. Ale i bez tego kurczak był świetny. 9 pkt!


Przepis pochodzi z książki Jamie Oliver 'Moje obiady".

5 komentarzy:

  1. Ewa, śmiesznie ten kurczak wygląda z cytryną między nogami....:)
    Mam 2 pytania - czy udalo Ci sie kupić wiejskiego kurczaka i jesli tak to gdzie. Oraz czy piekłaś go bez przykrycia i się nie wysuszył i nie spalił?

    OdpowiedzUsuń
  2. Faktycznie śmiesznie wygląda ten kurczak :).
    Kurczaka kupiłam w Piotrze i Pawle i nie sądzę, żeby był to wiejski kurczak. Był za to nieduży i nie był obrośnięty tłuszczem, tak więc pocieszam się, że choć trochę przypominał ekologicznego kurczaka.
    A jeśli chodzi o pieczenie, to nie przykrywałam kurczaka podczas pieczenia. I mimo to nie wysechł :).

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrobiłam tego kurczaka w zeszlym tygodniu. Pierwszy moj kurczak pieczony w calosci. Mimo ze przepis jest prosty i w sumie niewiele trzeba robic z tym kurczakiem, to jednak schodzi sie z przygotowaniem. Ale efekt jest naprawde fajny. Niesamowicie czuc nutę cytryny, a samo mieso ani troche nie bylo suche, czego sie obawiałam. Mimo ze moj kurczak mial 1,7kg to przez sporo odpadow starczyl na obiad tylko dla 3 osob. Dobrze, ze tyle wlasnie bylo na obiedzie. Potwierdzam mocne 9 pkt i dzieki za inspiracje (juz nie pierwsza)!

    OdpowiedzUsuń
  4. Już od dawna przymierzałam się do zrobienia tego kurczaka, ale testowałam inne przepisy z tej książki. Jednak przyszedł na niego czas i zrobiłam go na kolację świąteczną i muszę przyznać, że świetny przepis.

    OdpowiedzUsuń
  5. witajcie, jutro robię tego kurczaka :)czy mięso nie jest kwaśne od tej cytryny? Tego się bardzo boję ... ;/

    OdpowiedzUsuń